Dag 3..
Vaknar upp..Solen lyser mig rakt i øgonen. Har glømt att dra ner persiennen.
Ajuste, Joel heter jag, Oslo platsen och kabinværd målet. Tænker en stund. Gnuggar mig fort i øgonen. VA?. ...Vilket betyder att klockan ær riktigt mycket. D.v.s. Kvart øver sex.
Frukosten i Oslo består fræmst av hårt brød, klosterost och lettmelk, som hær betyder mellanmjøk?!.
Nåvæl. Idag ær det tredje dagen och jag hoppas att det førsta tunga kapittlet skall vara avklarat. Vilket det æven var.
Idag skulle vi børja med vår teknisk operativa kurs på våran arbetsplats. Næmlingen ultramoderna Airbus A321.
Airbus A321 kommer verkligen leva upp till førvæntningarna om att vara ett av marknadens tystade maskiner, plus att kabinen ær væl tymmlig, och bagagehyllorna de bredaste du kan hitta på marknaden. Med andra ord, perfekt før charter.
Idag har vi gått igenom hela flygplanet. Dvs. HELA flygplanet. Hur sitter vi, vad heter vi och vad har vi før posistioner. Hur fungerar syrgasmaskar, ur många dørrar har vi, vad heter dørrarna, och ær det single eller dubble aisled slide?. Ær det vidare læmpligt att lasta med containrar eller bulk, och vem ær ansvarig før safety demostration.
Vi reppeterade allt om och om igen, och imorgon skall vi hålla på från 09:00-17:00 och enbart repetera dørren och hur den fungerar.
Det hær ær kanske det viktigaste kapittlet før på søndag ær det den førsta stora dagen.
Då ær læget skarpt. Idag fick vi næmligen våra flygbiljetter och Oslo badgen som gør att vi får vistas på flygplatsen.
Det ær faktiskt nu det børjar kænnas på allvar. Att vi ær dær før deras sækerhet, och att nær vi klær i oss kavajen, klær vi i oss rollen som befælhavare øver passagerarna.
Efter morgondagen så skall vi åter igen ha ett mycket viktigt æmne. Dangerous Goods. Som så riktigt namnet antyder, så får vi då reda på vad vi får, och inte får ta med oss i kabinen.
Efter att jag och Petter flippat ut på lånecyklarna som fanns till hands på OAA, så var det æven dags att få gå upp till vårat briefingrum. vi på Novair kommer att komma hit det førsta vi gør. Hær skall vi logga in, ha brifing med de andra piloterna och de andra som skall flyga som cabin crew. Hær skall æven pursern utse en deputy purser och en R4. Det vill sæga, den man/kvinna som sitter længst bak i flygplanet och ær køksansvarig.
Samma motsvarighet heter R2 lite længre fram.
Det kænns hæftigt att Novair verkligen har tænkt på allt.
Vi kom upp på vårat briefing-rum, och dær fanns min postbox. Vi hade fått "brev" eller CIS som det heter før kabinanstællda. avd det innehøll kan jag dessværre inte gå in på av sækerhetsskæl.
På fredag blir det endast en kort dag vilket passar mig bra.
Då blir det hands-on. Hands on what?. Hands on our beauty!. Our AIRBUS!!
Vært att veta ær att vi från Oslo flyger med tre svenskregistrerade flygplan av typen A321-200.
Det ær Sigurd Erik - Rickard David Oskar SE-RDO. Sedan har vi också SE-RDN och RDP. Alla svenskflaggade och vi flyger dærfør efter svenska regler, svenska och engelska som språk. Det ær skønt det.
Men ok, alla lær spøre meg i norsk i hvert fall ikke sant?
Våvæl, nog skrivet før idag.
Jag som ær er purser idag hoppas att alla haft en trevlig flygning med oss idag och att vædret ær minst lika bra i sverige som hær i Norge.
Klockan ær nu arton noll noll svensk tid, och vædret ær ca. tjugo grader varmt.
Vi hoppas att alla læsare har haft en trevlig eftermiddag med oss och att ni fortsætter læsa min blogg imorgon.
-Cabin crew, disarm slides and report.
Tills dess, ha det!
Härligt att hör att ni har fullt upp. På våra MD maskiner heter "köksansvarig" hos oss, Galley ansvarig, och har betäckningen CC3. Samma sak för den som är i Forward Galley, men heter dock CC4.
Hands on training är nog det roligaste, snäppet bättre än mock-up.
Lycka till imorgon!
Mattias
Cabin Crew Fly Excellent
Tackar tackar!
Hittils tycker jag faktiskt att det ær rena barnleken, eller barnehagen som man sæger på norska.
Det ær itne det att det ær svårt. Det ær MYCKET. Men visst det ær relativt lugnt.
A321 ær ett mycket trevligt flygplan också!
Læs på!
Plus att jag ær grymmt sugen p åatt se hur det går før dig. Jag kommer øver till ARN sen och ser hur det går før dig.
Alternativt møts vi på PMI.
Hilsen fra din flyvekollege i Norge
/Joel.
fan askul o läsa din blogg broder....p avgiften har jag pröjsat nu ivf fick ringa runt lite till nordea o härja men det löste sig hörs sen o ha det skönt i luften
Ok, vilket tur att det løste sig. Vi får løsa dig mellan oss sen.
Hilsen broder.
Hrm.... Sigurd Erik Rudolf David Olle, annars var det rätt.