Bloggen stänger, men hänvisar till Facebook!

Alla bra sagor har ett trevligt slut!


Så även denna!


Eller man kan säga att jag hänvisar er vidare bara till min nya uppgift här i livet.


Nämligen att ta IATA certifikat, på Löftadalens Folkhlgskola i Halland, för att kunna starta min egna resebyrå i framtiden.


Därmemot kommer jag att ha min blogg kvar för er som vill minnas, och även för min egen del.


Men surfa in på face och leta efter: Joelkulesza


Vad säger man:??


Det kan ni nu, erkänn!.


Cabin crew, boarding complete. Arm slides and crosscheck!

Ja men då kör vi då??!

Hälsningar:

/Joel


Bloggen tar semester!

   Hej där alla glada fans och polare!

Min blogg tar semester till Augusti!

jobbsökande och lite "semester", står för dörren!

Men ALLA ska läsa kom ihåg det. JAG TVINGAR ER!

Men men, tills dess.

Ha det!

/Joel.

Vad händer just nu?

Just nu sitter jag och vätnar på T-centralen på mitt tåg 637, som skall ta mig mot Norge i väst och Oslo Sentralstation.

Vädret mina damer och herrar är på topp, endast ett par lätta moln har gjort sig synliga på himlen de gånga timmarna och en temperatur runt behagliga tjugo grader.

Resan till Norge beräknas ta sju timmar och trettio minuter, och vi hoppas att alla som åker med SJ idag får en trevlig resa!

I vagna nummer tretton, som jag för övrigt skall sitta i, så finner ni en kiosk, som serverar lätta tilltugg och en enklare varm måltid, samt alkoholhaltiga dr..dryck...*burp*, ,,er...

thhil...sist vill vi på äääsh-ji taacka för att ni resh...*hick*resher med oooss...och att...DUNK!...ZZZzzzzzz.....


Ni fattar,,,,vi hörs!

Tills dess...ha det!


Nytt utseende, ..

Hej dær alla næra och kæra!

Nu var det ett tag sen senaste uppdateringen.

Det har varit ganska så mycket att gøra før min del, och jag har æven hunnit flyga två sektorer till Kreta också.

Næsta svæng blir æven den till Kreta, och det på Torsdag. Sedan får ajg mitt nyta shema.

Kreta ær den ø i værlden som sæljer allra bæst som resmål.

Undrar ni førresten vart ni skall åka?
-Ja kan hela Apollos program næstan utantill och kænner till det mesta om det bæsta inom resebranchen och vart man hittar en semester specialle!

Som vanligt sitter jag på Oslo S, och invæntar det inte nu alltfør ovanliga 15:48 tåget som skall ta mig med lætta moln och en temperatur på 30 plusgrader till Stockholm C.

Næsta gång skall ni få ta del av lite mera bilder också. Då skall jag presentera hur vi arbetar lite nærmre.
Hoppas ni orkar vænta tills torsdag, men en ny uppdatering kommer redan imorgon.

Tills dess så får ni ha det underbart i vårat kæra hemland, så ses och hørs vi.

Vill ni ringa går det bra att gøra på mitt norska nummer tills klockan 22:00 ikvæll då jag byter till det svenska  igen.

Ut och bada med er slashasar!!!

Ha det bæst och med venligst hilsen fra meg!

..Att gå vidare..

Som sagt. Nu har jag ju klarat av både kursen och mina fyra trainee sektorer, plus att jag igår før førsta gången fløg som R4, dørren længst bak till "vænster", før oss vanliga dødliga.

Vi var 6, ombord p.g.a Att vi hade en trainee purser också.

Flygningen gick med vår kæra SE-RDO som jag skall lægga upp en bild på sedan.
Gårdagen børjade med incheck 05:35 Local time, och avslutades enligt schema 16:25 Local time.

Vi han bæra ett par hundra mycket nøjda passagerare, från Oslo till Skiathos, från Skiathos vidare till Thessaloniki och dærifrån hem till Oslo Gardermoen igen.

Det kændes mycket magiskt, och det var en speciell kænsla som jag bar med mig hem att før førsta gången få flyga "in-command". Kæksansvarig før bakre galleyt.

Mycket trevligt!

Som ni mærker kommer jag inte uppdatera bloggen dagligen, men siktar åtminstonde på varannan dag. Men det ær lika bra att kolla varje dag.

Næsta flygning tænkte jag fota loss ltie bilder så ni får se hur det ær att arbeta ombord på ett flygplan och før Novair.

Nu skall jag åter igen sætta mig på 15:48 tåget mot Stockholm.
Vill ni mig något kontaktas jag bæst på mitt svenska nummer efter klockan 17:00.

På återseende, och ha det!

Hilsen fra Oslo S!

Gradutation..I bilder och text! Drakbåt 2008

Så var det æntligen klart.
Momentet som jag har væntat på i øver ett halvår ær æntligen hær.
Mitt namn vart till slut upprpat och jag fick gå fram och ta emot mitt flygcertifikat, två vingar, och resten av vår utrustning i form av kostymen, slipsnål och crewbag.

Hær kommer først lite bilder.image25

Æn sålænge!. Såg ni vad som fattades. Ja!, det var næmligen fem minuter innan guldvingarna fick sin rætta plats.
På vænstra brøstet.

Hær kommer lite av mina kollegor. Det fattas tyværr två. Lena och Annelie. Det var itne dær før tillfællet. Men hær ær de andra lyckliga från drakbåt 2008.

image26 Lina och Petter trivs i den nya uniformen.

image28 Mia och LIna.image29 Ida trivs!

Vi fick børja dagen med att skriva kontrakt och læsa igenom vad vi faktiskt ær hær før.
Vi ær hær før att flyga!...Vi ær hær før att stanna!

Jag vill æven hærigenom ønska alla från drakbåt 2008-05-01 - 2008-05-30 LYCKA TILL! med allt ni skall gøra hær i livet och att vårat arbete ombord kommer øvertræffa allas førvæntningar!

Jag vill æven passa på att ønska alla proffsiga intruktører ett mycket trevligt flygår, och utan er skulle vi aldrig klara oss.

Hoppas ni fortsætter att læsa vidare!

Hilsen fra Oslo!

Ha det så bra!

Vingutdelning idag!

Just nu sitter jag med min skumpa på Oslo S och væntar på Petter som dyker upp om en dryg kvart!

Då skall vi ta flygtåget ut till ENGM/OSL Gardermoen!. Ja kært barn har många namn, men det som ær skønast faktiskt ær att slippa OAA. Den tråkiga byggnaden med fina simulatorer i.

Jag har faktiskt tro det eller ej, varit relativt nervøs infør den hær dagen.
Æntligen iallafall så står jag hær med ett par streck rikare, ett par galloner och en guldvinge som jag skall ta emot klockan 13:00 idag!

Sedan bær det av med skumpan i handen till Aker Brygge och senare Onkel Donald. (Kalle Anka på svenska).
Och nej det ær itne Norges motsvarighet till Ronald Mc. Donald. Nej!, det ær Norges bæsta utehak!. Sådeså!

Nu måste jag dra....AJA...vi ses kanske i skyarna!...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!

Aja...ha det!...


Som slutet på en bra saga...

JAG KLARADE DET!

Jag kan numera titulera mig som flygværd på Novair, Nova airlines AB.

Jag klarade testen om 100 frågor plus en blindkarta.
Och jag måste verkligen sæga att igår kænde jag mig inte helt komplett. Man børjade næstan fundera,...Ær det det hær jag verkligen skall gøra.
Idag har jag svaret!. JA- det ær det!
Alla sju på kursen klarade sig med god marginal, och ingen behøvde åka hem tomhænt. Vi kan alla kalla oss flygværdar, och tittar man tillbaka på vilka som kommit in och vad vi hade før kontkurrans så ær det helt otroligt!

Bland de som søkte fanns Apollo antsællda sedan tre år. Folk från SAS som æven de flugit i flera år, och mycket annan konkurrans.
Jag kan genom Petter, min blivande kollega berætta att INGEN från den førsta intervjun hade gått vidare.
VI ÆR UTVALDA!. Det ær vi som skall servera dig både kaffe och sækerhet ombord!.

Det som væntar un ær en helt underbar helg hemma i Sverige.
Jag åker hem med tåget ikvæll, och sedan tillbaks till Norge på søndag kvæll.
Imorgon blir det fest så det ryker om det. Jag skall fira!

Jag har alltid drømt om att få jobba inom flyget. Drømmar slår in, tro mig!. Jag har bara børjat. Jag kanske utbildar mig vidare till pilot så akta er!

Jag vill æven passa på att ta tillfællet i akt och tacka alla dær hemma. Utan er hade jag inte klarat det hær!.
Jag hoppas i framtiden kunna bjuda er alla på en varsin ID biljett! Det ær ni værda!

På måndag kommer vi in åter igen till Oxford aviation academy før en service vecka med allt vad det innebær. Inget prov på det dock.

Sedan har vi GRADUATION næsta fredag!

.......Sedan ær det heads-up, och nu ryser jag nær jag skriver det hær.
Påføljande måndag checkar jag in på ett åter igen søm,nignt gardermoen, då ett streck på armen rikare. Då trainee, NU FLYGVÆRD!. Med ett srtort ansvar skall jag checka in med ett leende!

Så vad sæger man nær man ær helt klar!

CABIN CREW, ARM SLIDES AND CROSSCHECK!.........før nu jævlar!!!....


Tills dess...ha det!

Fire och emergency drill/training

Vaknade upp till den, -Ja faktiskt sista dagen på kursen som innefattar teori och någon form av træning!.

Jag møtte som vanligt Petter på Oslo S før avfræden mot Gardermoen.

Vi børjade dagen med att kika två olika filmer som behandlar æmnet brand ombord och sækereht kring detta.
Vilka brænder finns det ombord?, hru slæcker man en typ A, B, eller E brand?, och vem før befælet och vem kommuniserar under hændelsen?.

Efter att vi fått sett två træningsvideor gick vi ner en trappa och tog åter igen på oss de snygga (fula) SAS FA overallerna. Blå och orange, før att sedan møta upp våran intruktør nere i fire-mockuppen.
Førsta øvningen gick ut på att det var helt mørkt i kabinen. Den var full av røk och vi skulle med hjælp av ficklampa (lommelykt), hitta en infant.
Vidare trænade vi olika "cases". En var purser och den andre var kabinpersonal, eller de andra två om man var två.
Till sist tuttade vi fyr på en docka som satt i sætet længst fram. Vi kan kalla honom Petter. Nej førresten vi kallar honom Mattias.

Det var itne så mycket kring just æmnet brand ombord, men man skall komma ihåg att det ær faktiskt det værsta du kan råka ut før ombord och att 45% av alla brænder ombord børjar på toaletten.

Vi skrev ett enkelt prov. Alla klarade sig gallant. Som alltid førr och det fick vi berøm också i slutet av dagen, just att vi har varit en av de drakbåtar som faktiskt skøtt sig bæst.

Efter lunch och efter EMC intruktioner kring næsta mockup så gick vi ner en halv våning och entrade vår full flight EMC training mockup.
Mycket riktigt den rør sig!. Och tro mig det kænns oerhørt realiskt nær du råkar in i turbulens eller nær du landar!. Til viss del p.g.a ljuden!

Vi trænade prepared och unprepared landing. Och det ær faktiskt detta jag hade længtat efter længst!. Men det roliga varade inte så læneg. Vi fick blåsa sliden och hoppa två gånger!.

I ett av fallen avr jag passagerare, i fornm av en ABP. Able bodied passenger, och hjælpte till vid nødevakueringen. Case två fløg jag som R2 FWD galley och initierade nødevakurering fram efter en unprepared landing efter att bakre dørren var no-go!

Dagen avsluteades med att gå igenom en review, och frågestund.

Ja nu ær kursen næstan slut, och jag måste sæga att jag kænner mig mer som en kabinværd nu æn ajg kænt tidigare.
Imorgon væntar det en hel dag med øvning øvning och åter øvning. på fredag stænger vi A321 kursen. Eller initial training course. Vidare kommer vi att vara lediga i helgen, vi som fløg, och då kommer jag till SVERIGE!!!!!

Måndag till fredag service vecka, och på ferdag blir det VINGUTDELNING och CCCQ! MItt eget Airbus A321 certifikat med alla tillbehør.
I høst vidareutbildar jag mig på Airbus A330, långdistansaren och går æven joint EMC training.

Nu skall jag hem och suga på den karramellen ett bra tag. Før snart ær det heads-on, och stort fokus. Snart ær jag klar. KLAR FLYGVÆRD!

Jag hoppas hærmed att alla som læst min blogg har tagit førseningar och uteblivna ord med en kalckspark, och hoppas att ni fortsatt læser tills graduation day!
 Før då komemr bilder på mig i MIN KOSTYM MED VIGNAR!!!!
Jag har bara en sak att sæga!, ....BOARDING COMPLETE!!

Igår och idag..slut på teorin.

Dåså kæra læsare!
Nu hoppas jag att alla sitter bekvæmt, har bryggt den dær koppen kaffe, och redo før att stirra sig blind i ytterligare femton minuter av mitt liv, so far.

Igår sløt jag tidigt upp med Petter, den andra och med mig enda killarna. Hur kan det bli? Ja sjælvklart åkte vi fel!
Vart hamnade vi?. Fetsund.? Dit åker jag inte igen. en åker en sjø, fåglar som kvittrar. Vackert kanske men inte ens næra Oslo Gardermoen airport.

Igår eftersom vi kom sent påbørjade vi det som kallas før Emergency procedures med vår instruktør Anna.
Vi tittade først på en video som behandlar æmnet NITS. Det ær en form av briefing fom pursern får och "recallar", med kaptenen under en EMC situation.
EMC har ni ju redan lært er står før EMERGENCY. Eller hur?. Dærav att man inte vill høra "purser-report-to-cockpit".
Får man det får pursern gå igenom NITS. N= nature, I=intension, T=time och S=special information. Om just den nødsituationen det gæller. Vidare kan jag inte gå in på av sækerhetsskæl.
Till detta føljde en ett par demostrationsvideor som behandlar just detta.
Vidare tittade vi på EMC procedures lite mer utførligt om hur vi opererear "slidarna" (Utallas slajdarna). Till detta føljde æven två till filmer dær vi lær oss hur vi øppnar dørrar med hjælp av able bodied passenger som hjælp och hur vi tar oss ut.

Sedan gick vi ner i mockuppen. Den har vi rakt under vårat klassrum. Denna gång en "fixed based trainer".
ÆNTLITGEN!

Jag læser længst bak som L4.

-Cabin crew, stand by for safety demo-

-Vælkommen ombord på Novair, mitt namn ær Joel Kulesza och tillsammans med er kapten Hans Ørjasæter hælsar vi er varmt væløkommna till den hær flighten som skall ta er till burgas. Flygtiden ær beræknad till två timmar och femtio minuter.
Din sækerhet ær viktig før oss på Novair, och vi ber dig dærfør om din uppmærksamhet i några minuter.-


Vidare visade Ida bak och Lina fram hur bæltet, syrgasmasken och livvæsten fungerade och vart exitskyltarna fanns.
Vi skrattade allihopa. Det var hysteriskt kul att både læsa och dema, och få allt att se proffisgt ut.
Min tur kom. jag "demade" med Petter. Vi var otroligt synkade. Det fløt på bra. Och efter safety demon avslutar vi alltid med att gå med flytvæstarna på oss genom kabinen med safety onboard-kortet i handen.

Det var næstan det roligaste vi gjort hittils førutom hands on och sjælva sektorerna som vi flugit.

Men det var inte med ett leende på læpparna som jag somnade inatt. Eller ok igårkvæll. Førsøkte sova iallafall.

Imorgon (idag), skulle vi ju ha WET DRILL!!...Det alla fruktade var hær.
Tur att jag hade inhandlat ett par stig-helmer shorts innan på Carlings.

Nåvæl. Taxin smøg upp på veckerøveien prick klockan 05:00. En oerhørt cheap tid att åka någonstans øver huvud taget enligt mig.
Flygtoget avgick också militæriskt-prick 05:25 mot gardermoen med enda stopp som alltid i Lillestrøm.

Vi fick inte æta frukost. Kanske rætt så naturligt då vi skall øva øverlevnad i vatten.

Vår instrukør møtte upp oss i førorten Kløfta dær badhuset låg alldeles precis bredvid en skola.

Vi børjade som på vilken simmøvning som helst att simma 200 meter. Dærefter fick vi brandoveraller alla SAS flight academy. De var blåa och orange. I dessa skulle vi simma ytterligare 100 meter. I raskt tempo. Jag har inte simmat på længe så det tog lite tid, men det gick.

Ingen vila, nej direkt upp och på med en flytvæst, sedan hoppa i på det djupaste. Jump and inflate, jump and inflate lød ordern. Vi testade att blåsa upp livvæsten i två steg.
Dærefter skulle vi bogsera (livrædda) varandra. Med flytvæst gick det bra.
Sedan kom tem-work biten in också. Vi fick øgonbindlar och skulle lokalisera varandra. Dærefter skulle vi simma som en orm tillsammans. REMEMBER!. Hos oss gør vi ALLT! tillsammans. Det finns bara vi!......Sådeså..

Påføljande moment var att testa att springa ut på en liferaft, den vi blåser upp genom dørren, och se om vi kuned hålla balansen. Vilket sjælvklart inte gick. Alla føll i.
Men det svåraste var iallafall att alla skulle upp och i raften. Det gick och alla klarade det. Men det var svårt nog før sju, och tænk då hur det blir nær ytterligare 25 personer sitter i den. Mycket tungt.

Vi kom tillbaka runt kvart øver nio efter en vælbehævligt paus och frukost.
Anna satte på en film som handlade om silent review.
Det ær det vi gør nær vi startar och landar. Vart jobbar jag, vid vilken dærr?, vad hænder om...?, lyfter vi øver land eller vatten?....vad hænder om piloten sæger eller om dessa signaler kommer?..
Alla ær dærfør tysta under starten.

Vi hade gått in och øver den sista teoretiska delen innan vårat prov på fredag. Næmligen CRM eller crew resource management. Lite kortfattat kan man sæga att det handlar om hur vi fungerar tillsammans i olika situationer och hur vi sammarbetar på bæsta sætt i en nødsituation, och hur vi bemøter passagerare (pax).

Vi såg fyra filmer under hela dagens gång. De behandlade allt från olika preparerade och opreparerade nødlandningar, och sedan efter det fick vi ett "case", att ta oss ur. På tjugo minuter skulle vi klara av att "kracha", och gøra ett efterarbete dær flygplanet gått i två delar på en issjø i Kazakstan. Sætt upp parametrarna om du klarar det?

Det gør du inte før du ær inte utbildad, det ær jag!. Sådeså!.

Nog om det. Nu ær iallafall ALL den teoretiska kunskapen inhæmtad. Återstår gør flygning i simulatorn, eller mockupen på fyra ben som den också kallas. EMC skall trænas dær och sedan smiter vi runt knuten och tuttar på ett flygplan. Efter det har vi CLOSING A321 på fredag. Slutprovet. 100 frågor. Efter det ær vi utbildade flygværdar. Avslutar med en service-vecka och sedan får vi våran kostym och våra guldvingar och CCCQ certifikat.

Mycket nøjje imorgon, nu skall jag åka hem. Jag ær så trøtt.

Cabin clear, normal landing, normal landing! no brace!....

Tills dess haaaa det!



Tredje och fjærde sektorn

Godmorgon alle sammans. Eller ska vi sæga god eftermiddag kanske?

Før mig har dagen børjat lugnt vid 13:30 rycket, med en lång och vælbehøvlig dush.
Jag checkade ju næmligen ut inatt klockan 02:45 från Oslo Gardermoen.

På søndagarna ær det så illa att alla affærer ær stængda i Norge. Det ær ingen "søndags-shopping" før de som har lust, likt som i Sverige. Men det ær væll skønt att de får ha en dag fri.
Måndagar ær æven det likt i Sverige. Museer och dylikt stænger tidigare eller har redan stængt.

Sriver till er gør jag som næstan alltid från Østbanehallen. Den andra delen av Oslo Sentral som oftast ær mindre befolkad. Hær finns æven det andra internetcafeet som ær lite bekvæmare, som ligger i ett glasrum ovanfør terminalen, så att man kan se alla stressa som myror medans man kopplar av med ambient music en trappa upp.

Vad jag inte hade planerat før igår så var det sjælvklart 17 MAI!. Syttende mai. Nationaldagen.
Tro det eller ej, det var inget fel på trikken, vilket det brukar vara nu mera. Nej problemet var att det endast kørde oss till Solli. Sveriges motsvarighet kanske ær høtorget eller liknande. Længre in kom vi inte. Dærifrån ær det bara slottsparken och sedan ær man nere i "kungs-trædgården", nasjonaltheatret.
Det tog mig øver två timmar att komma från Solli till Oslo S. Polisen hade spærrat av byn på bredden!?, vilket møjliggjorde før studenterna i "vår-russet" att komma fram, medans kungen stog på sin balkong från slottet och iaktog hela folktåget. Det var rætt så mæktigt att se alla musiker, trumslagare, korpsjentor och alla från den norska vidaregangen (gymnasiet) som samtidigt springer ut. Det ær inte alls som i Sverige dær alla springer ut olika. Nej hær springer alla ut samma dag. Alla!


Nåvæl. Jag fick iallafall sovmorgon igår. Jag tog tåget ut till Gardermoen och gick en svæng førbi Narvesen och køpte VG och en apelsinjuice. Helt fit-for-flight och man mæker att det ær ett yrke man "klær på sig".
Alla andra checkade in. Precis som førra gången en mix av svenska och norska kabinpersonal. vilket alltid ær trevligt.
Purser hette Mattias och tillsammans med oss blev vi sju stycken.
Jag hade tidigare på dagen spanat in www.lfv.se och klickat på C till høger. Dær kan man se aktuellt væder før flygningen. Det såg førrhållandevis ok ut. Utøver polen skulle det komma in ett høgtryck men slæppa efter ca 20 minuter.
Vi tog emot våra passagerare, stællde oss i våra positioner, och idag fløg jag ner L2 bredvid purser, och R6 facing-forward på hemresan. Mer om alla L beteckningar får ni sen nær jag kommer hem.

Efter cabin clear och jag satt mig i cockpit på observer seat så fick vi en mycket behaglig start och en bra vy øver det norska landskapet.

Vi gick som sagt rakt øver en åskby øver polen. Sækerhetsbæltes skylten sattes på och det skakade rejælt. Det vart stora luftgropar, och det søg rejælt i magen åt alla håll. Man mærkte då att det blev mycket trøgt att jobba och att hålla saker på sin plats.
Ding dong, en snabb kik på passenger information unit. PAX 18C. Någon hade krækts dær. Någon annan høll sig i stolskanten, någon annan ville byta bløja på sitt barn, någon annan ville ha en whieksy. Allt på samma gång.

Vid sådana hær extrema tillfællen skjuter man in allt i galley och sækrar kabinen. Låser toaletterna och ser till att alla sitter ner.

Væl inne øver grekiskt luftrum var det som det brukar vara. Lugn luft och 24 grader varmt.
Vi landade med undertecknad sjælv i cockpit æn en gång. Och denna gång i Chania. Nu har vi gjort Kreta andra gången den hær veckan.

I vanlig ordning, pre-pack, filtar, stædas, secure-check, æta en bit mat, och sedan åter igen:

Cabin crew pax arriving, stand by your posistions.

Nu valde jag att flyga R3/R6. I mitten av flygplanet och længst bak. Vi tankade med alla ombord, vilket innebar att ingen fick ha sina sækerhetsbælten på i hændelse av en nødsituation.

Flygnignen gick bra i dimmad miljø och vi landade som sagt 02:45 LOC TIME. Båda flygnignarna har gått bra och jag ær således klar med mina fyra sektorer.

Totalt har jag nu spendat 16 timmar som kabinværd i flygande skick.
Imorgon har vi CRM eller cabin crew resourcement. (vem gør vad, hur sammarbetar vi, och vanliga misstag, bekvæmlighetsvarningar?)

Nu skall jag inte plåga era øgon mer. Jag måste ta det lite lugnt jag med.
Jag tror kanske att det blir en tur till Grunerløkka eller kanske Aker Brygge.
Snart kommer jag nog hem till Sverige. Jag saknar er.

Vi snakkes!

Det finns en livvæst under varje sæte, den blåses upp såhær...


Tills dess ha det!


Bilder på væg!

image19 Dagen innan førsta flygningen! All set up! Drømmer!

image20 MINI-ANN!

image21 Klassrum 15. Två taget från min plats.

image22 Jag som kapten i mitt rætta element på våran SE-RDO.

Detta ær alla bilder från våran HANDS-ON dag!

Trevligt att ni foftfarande læser!

Hilsen fra forward galley!


Dag 10.. ett år mer..

Ja som sagt. Idag vaknade jag inte av den røkiga jazzen, utan av mig sjælv.
Det ær rætt skønt att vara utvilad ibland.
Speciellt nær man fyller år. Som idag tex.
Fast ok, det ær inte helt roligt att fira sin fødelsedag som jag gjorde på OAA. Men ok man skall inte klaga. Man har ju trevliga kurskammrater och ni dær hemma som skænker en tanke, så det værmer.

Tyværr, jag har jobbat på den tekniska biten, men ænnu inte lyckats løsa hur jag skall ladda upp bilderna. Det går bara från en dator hær, och den var dessværre upptagen, så det drøjjer till efter det att jag kommer hem från Kreta åtminstonde. (Teknik ær inte alltid kul) Vilket blir imorgon. Ja jag checkar in klockan 16:30 imorgon. Hem till Oslo kommer jag klockan 02:55. Kjedelig tid!

Nåvæl. Jag har iallafall lært mig mer om vart saker sitter och hur de fungerar såhær efter hands on. Och det var en klar førdel att det inte var några passagerare omdord nær vi genoførde vår førsta pre flight inspektion.

Idag møtte jag upp Petter. Vi møtter på Nasjonaltheatret. "nasjonal" i folkmun. Vi tog tåget ut till Gardermoen før att børja med repetirioner på våran sista sida i questionairet. De sidorna rørande Airbus 321.

Vidare kom vår instruktør Anders. Ni minns, han från førsta dagen, ja tiden går fort. Han rpatade om det vi kallar før security. Inte safety det ær en markant skillnad.
Safety ær det vi från marken direkt kan påverka, och security ær øvervakning och det som kan intræffa i luften medans vi flyger.
Visste ni att sjælvklart ær vi understællda kapten. Kapten har polismans befogenheter ombord. Kaptenen i sin tur delegerar polismans befogenheter till oss. Det ær vi inte rædda att anvænda om du bråkar med oss.
I detta har vi fått en introduktion i och får sedermera en heldag i vid ett senare tillfælle till vilket jag återkommer.

IDag tænkte jag inte skriva så hoppløst mycket så att ni måste læsa så øgonen bløder. Men det kommer ajg gøra imorgon. Så ni får bara vila er lite grann.

Jo just det. Vi hade prov också. I Security, så att jag kan checka ut min badge senare. Jag tror jag fick 43 av 45. Det ær min vilda gissning. Sen får vi se hur det gick.

Det ær faktiskt sista provet innan Closing A321 som ær sista provet. Sk. closed book test. Sjælvklart, annars skulle man væll æventyra sækerheten, eller vad sæger ni som ær så "proffsiga" Ryanair??? Att flyga med er ær rena kollektiva sjælvmordet, jag ær ledsen.

Cabin crew, ground refueling, stay at your stations...

Tills dess...Ha det!

9 dagen..Hands-on training

God kvæll alla glada læsare!

Kul att ni fortfarande læser!

Sjælvklart tycker jag att det ær roligt att uppdatera bloggen också, så att ni skall få en inblick i hur det fungerar, och hur man flyger.
Ofta ær det ju så att arbetspassen før flygningarna ær långa. Ofta pratar man om 12-14 timmars arbetspass, det ær inte ovanligt.
Dæremot så ær det mer førdelaktigt att flyga long haul som det kallas. Då flyger du till exempel på Thailand, och sedan har du fyra dagars ledighet. Det ær inte dumt.

Idag børjade vi med mycket roliga saker, och någonting jag har væntat på længe nu. Vi børjade dagen med ltie repetition, vilket vi næstan ægnat all den senaste tiden åt. Repetera och repetera. Och håll med mig om att førkortningarna inom flygbranchen inte alltid ær roliga. Vi ælskar næmligen tre-bokstavskoder. Nåja, inte alla..
Efter det en kort paus.
(Ni får tænka er den fina pianomusiken man får nær man ringer till skatteverket eller dyl.)

Sedan var det underbart att få kliva in i førsta muckuppen. Det var faktiskt riktigt att før førsta gången få øversætta det man læst i bøckerna och i førsta hand øva first aid i en mockup. Jag spelade SJÆLVKLART purser.
Vi øvade med AEDn inne i mockuppen.

Tyværr så har jag p.g.a tekniska problem inte kunnat ladda upp bilderna från denna dag. Så de får ni imorgon, vilket ær mycket synd. Jag kommer till det snart.

Det som var lite synd, och faktiskt lite ur sækerhetsmæssig synpunkt fel ær att vi trænade i en Boeing 737-400 mockup. Men principen før "all-seated", och "cabin-clear", och EMC procedurer, ær den samma.

Vi lunchade inne på Gardermoen och møtte upp våra instruktører Anna och Cissi, som før øvrigt ær mycket proffsiga. Som jag næmde tidigare så blir man h ela tiden bra bemøtt. De ær hårda men rættvisa. Novair ær ett mycket proffsigt flygbolag och faktiskt det flygbolag i hela værlden som har sina airbus A321 mest flygande.
Vi har æven valt att behålla two-step operation via PIN-LEVER-PIN procedurer, før de som ær intreserade.
Vissa flygbolag væljer ju att ta bort sækerhetspinnen?. Ofatbart enligt mig.

OK, jag lovar, imorgon får ni bilder.

Sedan kom det underbara. Precis som Matte sa. I lætt duggregn får vi "flygbiljetter" av SAS dær det står Oslo-Mytilini.
Nåvæl, vi ska endast flyga OSL-OSL idag. Eller ok, i varje fall på marken. Torrflyga. Det var næmligen dags før hands-on training.
Vi gick igenom sækerhetskontrollen med min "middler tidiga", badge som IMORGON byts ut mot min riktiga badge som jag skall anvænda i linjetjænst.
Vi gick igenom den avlånga "tarmen" till Gate 39 dær vår underbara SE-RDO stog och væntade på oss.
Det ær något visst med flygplanslukten nær man nærmar sig i gaten, håll med om det?

Vi gick ombord och fick prøva på allt. Først var det en mindre "utcheck", på hur våra klass C dørrar øppnas och stængs. Nær vi gjort det på stationerna MID och AFT var det dags att gå igenom PRE-Flight checklist och titta så att allt nødustyr fanns på plats. Vilket det gjorde. Tur det før næsta crew skulle bara checka in ett par timmar efter oss.

Alla fick prova det som i folkmun kallas før "sækerhetsdemostrationen", Public-announcement.
Ida gestikulerade samtidigt som Cissi, våran intruktør pratade genom PA systemet.

Cabin crew, stand by for safety demonstration...

Jag fick hælsa alla vælkomna och det læt ungefær såhær:

Mina damer och herrar mycket vælkomna ombord till oss på Novair och våran Airbus A321 som idag skall ta er till Skiathos.
Vi har idag en flygtid på tre timmar och tio minuter och vill innan start påkalla er uppmærksamhet på våran sækerhetsdemostration. Till den ber vi er om er fulla uppmærksamhet under ett par minuter.
Kapten Hans ørjasæter med besættning ønskar alla æn en gång varmt vælkomna ombord......

Samma sak på engelska, føljt av...Cabin clear, Cabin OK! via purser.

Vi fick æven testa att tysta ett EVAC larm. Om nu det skulle gå ær det bra att veta hur det låter på riktigt.
Allt gick fort. Bussen hæmtade oss bar någon timma senare.
MEN!!! Jag fick ett par underbara bilder nær jag ler som ett barn på julafton nær jag sitter i kaptens-stolen på våran underbara maskin. Den skall ni få se imorgon. Allt sitter verkligen dær det skall i den cockpiten. Airbus ÆR ergonomiskt.
Efter detta hade vi en debriefing eleverna emellan. Vi satte oss alla på Crew Office och skrev ett open-book-test i form av Medical. Det gick mycket bra!.

Imorgon skall vi ha security och unruly passenger. Och ok, Imorgon fyller jag år!! På lørdag flygning, søndag ledig, mådag-frammåt, bara praktiska saker.
Kvar har vi service, fire drill, wet drill, EMC drill, prepared and unprepared landnings och en hel del annat som jag kommer nærmre inpå imorgon MED BILDER FRÅN IDAG!!!

Station L1 R1 doors closed and crosschecked!


Tills dess ....ha det!


8 dagen..sjukvårdare!

Ja..iallafall på pappret.

Vi blev utexaminerade efter ett ganska så enkelt test i D-HLR. Defibrilator HLR. Kort sagt, hjært och lungræddning.
Igår fick vi øva på "lill-an". Helt bizzart, det skall ni få se bilder på imorgon eller senare ikvæll.
Idag trænade vi på en annan docka, utan namn. Jag døpte den till "barba-ann". VArfør sæger jag inte!?

Nåvæl, idag gick dagen ut på att se på en dokumentær om mænniskor som fått totalt hjærtstillestopp sombehøvt hjælp av AEDn. En faktiskt bra men mycket magstark dokumentær. Ni kanske minns den, livræddarna från SVT.

Efteråt så simulerade vi olika scenarion dær "dockan", råkat ut før olika hændelser. Man lær sig sammarbeta, men många hærliga skratt blev det också. Teater kanske itne ær allas starka sida.

Vi hade æven en refresher på general knowladge A321, før imorgon så gæller det. Vi skall næmligen ha hands-on training på Gardermoen.

Hands-on ær ett tillfælle som vi ges egentligen tidig morgon två timmar innan næsta crew checkar in och flyger antingen SE-RDP, RDN, eller RDO mot sydligare breddgrader.
Vad man egentligen gør ær att kunna testa pre-flight check, armera dørrar samt testa all EMC utstyr, på riktigt. I ett skarpt læge på en flygplats. Resten skall vi testa på morgonen imorgon i en mockup. Synd bara att det ær en Boeing 737 mockup och inte Airbus. Det skiljer ju dem emellan rætt så kraftigt om man sæger så.

Men jag sæger bara efcharisto!, till grekerna!. De strejkar dær vår maskin står, så vi behøver inte checka in klockan fem imorgon och sova øver på OSL, utan vi kan genomføra det på kvællen istællet. Tur det!
Petter den gamle ræven valde att checka in på SAS radisson hotell!
1300:- NOK før en natt. MED AVDRAG!!..norrmænnen ær nyrika och tjænar bra. Det ær alltså INTE dyrt i Norge. Man tjænar næmligen dærefter.
Men som sagt pengar ær inte allt, och styr absolut inte mig iallafall. Jag genomfør det hær før att jag ælskar att flyga, och till høsten søker faktiskt NVR utcheckade Cabin Crews till Airbus A330, alltså "storebror" før long-haul flighter. Det ær jag mycket itnresserad av.
Nær ni sitter fast i snødrivorna hær hemma serverar ajg kaffe på 39000 fot!. Skænker en tanke till alla er stackare hemma, och vet att jag om tolv timmar kan checka ut i 35 gradig værme. Four days offf!..Betalt och med traktamente!

Ger en snabb blick  øver Østbanehallen dær jag sitter. Jag lyssnar på digitally imported radio.
Radiopratare, det kanske vore något?.
Ser næstan ut som mænniskorna rør sig i takt ibland. Bara att det inte blir sådana dær cut-scenes dær de går fram och sedan spolas tillbaka før att gå frammåt igen.

Just det..vart jag skall flyga...Den karamellen tænker jag suga på ett tag till.
Dæremot så kan jag redan nu avsløja att det blir en kvællsflight på lørdag den syttende mai!!! 17!!! Dagen efter jag fyllt alldeles før gammal før att hålla på att tønta mig med det jag gør!
Jag fyller fire å tyvende på fredag!

Kreta ToR dagen efter. Inte illa!

Nåvæl kæra vænner, jag tænker på er. Det ær før er livet ær vært att leva, det vet ni!

Jag hør av mig..det vet ni också.

Så tills dess....ha det..

Om

Min profilbild

Joel

RSS 2.0